Televisie is
een drug.
De techniek van
tv bestaat erin om bewegende beelden met een bepaalde frequentie op een scherm
te laten zien. Als je naar deze beelden kijkt word je ertoe aangetrokken en het
is moeilijk om in een ruimte waar een tv staat niet te kijken. Je ogen zijn van
nature gewend om beweging te volgen, en de televisie geeft voortdurend bewegende
beelden. Door de frequentie waarmee een beeld op het scherm komt heeft een
stilstaand beeld voor je ogen dezelfde aandachtzuigende eigenschappen als een
bewegend beeld. De manier waarop beelden aaneen zijn gemonteerd is een tweede
manier om de aandacht vast te houden.
Trucage
In de
tv-reclame is de trucage -en montagetechniek geoptimaliseerd om de kijker vast
te houden. De reclame van bedrijven zit heel ingenieus in elkaar. Dezelfde
technieken die dictators gebruiken om het volk niet in opstand te laten komen
worden ook gebruikt door bedrijven om mensen te doen geloven dat ze niet zonder
bepaalde producten kunnen leven. In feite worden we in reclame-uitingen allemaal
meegesleept met mooie voorstellingen hoe je leven veel beter wordt als je een
artikel van een bepaald merk koopt. Dictators vertellen hun volk dat ze erg
bijzonder zijn en dat het voor hen een grote eer is om te leven in hun land. Met
dezelfde psychologische truc vertellen bedrijven aan mensen hoe speciaal ze
kunnen worden als ze maar hun product kopen.
Hypnose
Bedrijven
hebben er baat bij de wereld anders aan ons voor te schotelen dan hij is. Omdat
de meerderheid van de mensen aan hun spelletje meedoet, en als het ware
gehypnotiseerd meeloopt met de massa, lijkt het dat het de beste weg is. Mensen
in Nederland kijken bijvoorbeeld 3 uur per dag televisie, zo blijkt uit
onderzoek. Is het dus normaal om 3 uur per dag je verstand op 0 te zetten en je
over te geven aan dit apparaat? Als je televisie kijkt neemt je hersenactiviteit
af tot minder dan 5% van je normale hersenactiviteit. Je denkt dus niet meer na
maar laat je helemaal beïnvloeden door een medium. Je bent dan in feite onder
hypnose. De bewegende beelden hebben een bedwelmende invloed op je hersenen.
Bovendien zul je het apparaat missen als je een dag geen tv kijkt. De
bedwelmende invloed is dus verslavend! Nina Hagen zong al eind jaren 70:tv is
een drug.
Geld
Net als andere
drugs betaal je veel geld voor het kijken van televisie. Je moet maandelijks een
bedrag aan de kabelmaatschappij betalen, je moet eens in de 4 jaar een nieuwe tv
kopen, je wilt ook nog opnameapparatuur om niets van het medium te missen.
Natuurlijk kost het verbruik van elektriciteit ook veel geld, kortom: je bent
ongeveer een maandsalaris per jaar kwijt alleen om tv te kijken. In plaats van
tv kijken kan je dus elk jaar een maand lekker nietsdoen.
Verslaafd
Je werkt
gemiddeld 25 dagen per jaar zodat je elke dag een aantal uur tv kunt kijken. In
feite ben je daarmee slaaf van je eigen gewoontes. Bovendien betaal je geld om
je hersenen minder te laten werken en je te beïnvloeden door bedrijven om nog
meer producten te kopen. Want niet alleen reclame spoort je aan dingen te kopen,
vrijwel alle tv-programma's worden gesponsord door kledingbedrijven. Bovendien
volg je de nieuwste trends in tv-programma's, daarvan kost het allemaal geld om
ze bij te houden. Tv-programma’s geven je bijvoorbeeld het gevoel dat de
achtergebleven sufferds niet naar die musical gaan, of niet naar dat concert
gaan, of niet de nieuwste gsm hebben, of niet met de mode meedoen. Er is een
neiging binnen een mens om tot de leukste mensen te willen worden gerekend, en
daar speelt de tv op in. Dus daar ga je weer naar de winkel om nieuwe spullen of
theatertickets te kopen en neem je misschien een bijbaantje, naast je gewone
werk. Zo verslaaf je jezelf nog meer aan de consumptiemaatschappij.
Consumeren
De mens is zelf
zonder het kopen van producten bijzonder genoeg. Maar als iedereen dat zou
inzien dan zou de huidige kapitalistische samenleving snel ophouden te bestaan.
Daarom wordt voortdurend de mens gebombardeerd met allerlei informatie die het
tegenovergestelde vertelt. Reclames spreken je persoonlijk aan, maar ook films,
soapseries en non-nieuws programma's waar je op de hoogte wordt gehouden van het
gedrag van film-en popsterren doen eraan mee om de schijn hoog te houden dat
mensen pas echt leuk zijn als ze bepaalde kleren aan hebben of bepaalde
producten consumeren.
Journaal
Zelfs het
journaal, of de nieuwsprogramma's doen weinig onder voor soapseries. Op tv kan
het nieuws alleen oppervlakkig worden bericht. Iemand die op het journaal een
onderwerp ziet waar hij meer van afweet zal vrijwel altijd zeggen dat ze over
dit onderwerp wel heel kort door de bocht gaan. In feite gaat men met alle
onderwerpen voorbij aan het werkelijke verhaal. De camerabeelden die bij een
nieuwsonderwerp vertoond worden geven de indruk dat alles echt waar is. Als je
goed oplet zul je zien dat vaak dezelfde soort beelden worden gebruikt die niets
met het feitelijke onderwerp te maken hebben. Als een bedrijf of instituut in
het nieuws is zie je bijvoorbeeld het hoofdkantoor wat op die dag gefilmd is.
Wat voor feitelijke informatie geeft zo'n beeld? Niets dus. Ook zie je vaak
shots van lopende mensen als het om consumenten gaat. Dat beeld geeft hetgeen
dat besproken een lading van waarheid mee, maar het is eigenlijk een flauwe
kulbeeld. Dan zie je ook vaak de interviews met betrokkenen. Meestal duurt zo'n
interview 10 minuten en krijg je nauwelijks 10 seconden te zien. In de paar
seconden die je ziet hoor je de betrokkene het verhaal van de nieuwslezer
bevestigen. Maar het kan erg goed zijn dat in het overige interview hij het
tegenovergestelde beweert of een subtiele nuance geeft waardoor de uitgezonden
tekst een hele andere betekenis heeft. Daar zul je alleen achter komen als
toevallig over dat onderwerp iets meer weet omdat je er zelf bij betrokken
bent.
Opium voor het
volk
De televisie
sleept je gedachten van de ene naar de andere plek. Je aandacht wordt steeds
verlegd en de televisiekijker zal nooit ontdekken dat zijn kijkgedrag slechts
een verslaving is, dat hij onder invloed is van hypnotiserende beelden. Sterker
nog, hij wordt kwaad wanneer iemand dat beweert want hij heeft op tv geleerd dat
het leerzaam is naar deskundigen te luisteren of lekker is om een avondje
ontspannen tv te kijken. Caesar zei al dat een volk brood en spelen nodig heeft
zodat ze niet in opstand komen. De spelen zijn nu tv-programma's geworden. Marx
zei dat religie het opium voor het volk was, nu is televisie het opium voor het
volk.
Staatspropaganda
Marx en Caesar
wisten hoe machthebbers moesten handelen om hun macht te behouden. De nieuwe
machthebbers zijn de staatslieden in samenwerking met de bedrijven. In alle
landen is de televisie ongeveer 60 jaar terug door de staat ingevoerd. Ook in
Nederland, alhoewel veel Nederlanders er op prat gaan een bijzonder mediastelsel
te hebben wijkt het in grote lijn niet af dan van buitenlandse mediastelsels. De
staat heeft er veel belang bij dat hun beleid wordt uitgedragen door het medium
televisie. In Nederland kennen we het NOS-journaal, wat volledig door de staat
wordt gefinancierd. Want ook de regering heeft er net als de bedrijven baat bij
dat de aandacht van mensen wordt verschoven naar voor hen minder pijnlijke
aangelegenheden. Vandaar dat op tv wereldwijd meeslepende projecten erg
gepropageerd worden.
Wereldwijde meeslepende projecten
De aandacht
verleggen van werkelijke problemen naar nieuwe meeslepende projecten is een
verschijnsel van alle tijden. Deze manier van politiek bedrijven overal in de
wereld aanwezig. Neem bijvoorbeeld de V.S., dat is een land met gigantisch veel
problemen, zoals de meeste doden door vuurwapens per jaar, grote gettovorming
met gebieden waar politie niet durft te komen en vele gedeelten van de V.S.
overstromen elk jaar of staan elk jaar in brand. De V.S. kennen meer armoede en
honger dan menig 3e wereldland. Om de aandacht van deze enorme problemen af te
leiden voeren de V.S. oorlogen vergezeld van enorme media-aandacht. De meest
groteske vorm van afleidingsmanoeuvre was wel de aanslag op de stad New York en
die op het Pentagon, waarvan nog slechts enkele tvkijkende naïevelingen geloven
dat het geen inside-job was.
Wij zijn goed
bezig?
Nederland lift
mee met de oorlogen van de V.S. Hierdoor heeft ook de Nederlandse een mooi punt
om de bevolking mee bezig te houden. Het lijkt net alsof ze allerlei nobele
doelen nastreven door met slechteriken te vechten. Als je goed nadenkt is het
enige waar oorlog goed voor is de wapenhandel. De bevolking heeft alleen maar
last van een oorlog, helemaal omdat er burgerslachtoffers vallen. We moeten ook
niet vergeten dat de soldaten die vanuit het Westen naar een oorlog worden
gestuurd niet altijd terug komen. Er zijn ook altijd gewonden te betreuren door
oorlogen. Het thuisfront leidt ook onder de oorlog. Toch wordt regelmatig op tv
vertelt hoe goed men bezig is door een oorlog te voeren. Veel mensen denken dat
een oorlog nu eenmaal erbij hoort, maar dat is de mening van overheden die
oorlogen voeren. Voor mensen individueel heeft een oorlog alleen nadelen. Daarom
wordt oorlogspropaganda altijd vermengt met liefde voor de natiestaat. De liefde
voor de natiestaat is een kunstmatige filosofische constructie, een vervormde
afspiegeling van de werkelijk bestaande liefde voor de medemens. Deze liefde
wordt door overheden misbruikt om moorden te rechtvaardigen. Andere voorbeelden
van projecten waarmee tv wordt gebruikt om de aandacht van mensen af te leiden
zijn projecten om natuurrampen tegen te gaan, grote infrastructurele werken,
organisatie van een mondiaal evenement zoals een WK. Al deze zaken krijgen op tv
uitgebreid de aandacht terwijl echte problemen van mensen zoals armoede en
onderwijsverslechtering blijven bestaan.
Computers kopen
Tegenwoordig
worden er vrijwel alleen spullen op de markt gebracht die na een paar jaar aan
vervanging toe zijn. Neem bijvoorbeeld de computer. Iedereen is ervan
doordrongen dat een computer binnen enkele jaren vervangen dient te worden. De
computer is in ontwikkeling en de progressie zou razendsnel zijn. Toch is het
voor de meeste handelingen zoals internetten en mailen niet nodig om een nieuwe
computer te kopen, alleen worden de technieken via internet , als de sites
worden opgekocht door grote bedrijven, steeds nieuwe software en updates
gegenereerd, waardoor de computer na een jaar of 4 te langzaam is, te weinig
geheugen heeft of geen goede videokaart heeft. Dat zijn keuzes van de
computerfabrikanten om de computer opzettelijk niet optimaal te laten
functioneren.
De computer kan in één keer erg goed zijn. Omdat de computerfabrikanten
failliet zouden gaan als we in ons leven maar één computer zouden kopen, maken
ze spullen die snel achterhaald zijn. Daardoor blijf je maar nieuwe dingen
kopen. De voortdurend ingewikkeldere software voor computers vereist dat de
hardware beter wordt; softwarefabrikanten. Spelletjes hebben de meeste
mogelijkheden van de computer nodig, de beste grafische kaart, het snelste
moederbord, en de grootste soundeffects. Maar deze worden voornamelijk door
jongeren of kinderen gespeeld. Het is nogal logisch dat die sneller iets willen
wat nieuw is. Daar spelen de bedrijven op in. De 'razendsnelle' ontwikkelingen
in de computerbranche zijn voornamelijk een gecoördineerd marketinginstrument om
jongeren zoveel mogelijk nieuwe spullen te laten kopen.
Geheugen
Het fenomeen
van de losse harde schijven met extra geheugencapaciteit is eigenlijk alleen
maar handig voor bedrijven om extra winst te pakken. De paar cent die het extra
kost om standaard elke computer te voorzien van een ruime hoeveelheid geheugen
wordt uiteraard niet geïnvesteerd; dat zou de markt voor externe harde schijven
kapot maken. Zo hebben de heren directeuren goed nagedacht over het zoveel
mogelijk geld genereren terwijl de belangen van de computergebruiker niet worden
gediend. Dit is een gevolg van het kapitalistische marktmechanisme.
Schijn van
logica
Er zijn nog
legio voorbeelden te geven van dit mechanisme zoals cartridges die duurder zijn
dan printers, digitale videocamera's bestanden die onevenredig groot zijn zodat
steeds meer geheugen wordt gebruikt en snellere moederborden nodig zijn.
Fotocamera's met foto's die zulke grote bestanden zijn dat het weer ouderwets
een kwartier duurt voordat de foto's op de computer gedownload zijn. Ook al zijn
de plaatjes en prints superscherp; steeds moeten beelden nog scherper en een nog
hogere resolutie krijgen, ook al ziet niemand het verschil meer. Als deze
voorbeelden dragen de schijn van langzaam verbeterende technologie, terwijl er
in werkelijkheid sprake is van apparatuur die om goed te werken nog betere
apparatuur nodig heeft. De grens lijkt nooit bereikt en heeft een schijn van
logica in zich. Dat is kapitalisme op en top; we worden blijvend voor de gek
gehouden dat bedrijven betere producten afleveren, daarom is het 'logisch' dat
een nieuw product niet compatibel is met een oud product, of veel trager werkt
in combinatie met het oude product. Zou het niet veel logischer zijn als nieuwe
producten standaard wel snel werken in combinatie met oude producten?
Natuurlijk, alleen dan valt de noodzaak weg steeds een nieuw product aan te
schaffen. Zie hier een perfect voorbeeld van hoe een kapitalistisch mechanisme
in het nadeel van de gebruiker werkt en in het voordeel van de producent.
Aanvullende
concurrentie
Het bestaan van
verschillende systemen voor technologische producten zoals de Windows versus
Apple lijkt eerder een voorwaarde voor een markt te zijn. Deze concurrentie
tussen systemen bevordert voor een groot gedeelte het succes van beide systemen.
In het verleden waren er geluidsdragers die met elkaar leken te concurreren
zoals de bandrecorder, pick-up, het cassettedeck, cd-speler en later de
mp3-speler. Maar in feite vullen alle producten elkaar aan. Veel mensen hebben
nog steeds een stereotoren in huis waarin een groot gedeelte van de hiervoor
opgenoemde apparaten in opgenomen zijn. De consument wordt telkens wijs gemaakt
dat het beter is om meerdere apparaten te gebruiken. Eigenlijk kunnen we daar
makkelijk mee toe want de lichte verschillen in geluidskwaliteit ontlopen elkaar
niet veel. Pas als iemand professionele kwaliteit wenst dan zal de prijs van de
losse apparaten misschien wel vertwintigvoudigd worden. Zo geldt het ook voor de
zogenaamde concurrentie tussen Apple en Windows. De apparaten zijn
gedigitaliseerd en is software geworden, maar het blijven producten die verkocht
moeten worden. Beide systemen steken er veel tijd in om elkaars producten te
kunnen gebruiken. Elke software is veel duurder omdat het en voor Apple en voor
Windows geschikt is. Dat spullen duurder zijn is alleen goed voor de
bedrijfsomzet, want op elke meerprijs zit weer een winstmarge. Zo hebben beide
besturingssystemen baat bij het bestaan van een concurrent.
Linux
Een bewijs dat
het anders kan is Linux. Linux is een gratis besturingssysteem dat op iedere
computer geïnstalleerd kan worden. Linux wordt door vrijwilligers gemaakt die de
ideologie hanteren dat software gratis moet zijn. Het nadeel van Linux is dat de
twee andere bedrijven zoveel verschillende extensies en formaten uitgeven dat
Lynxprogrammeurs altijd een paar maanden achterlopen met het schrijven van een
interface of codec zodat ook het nieuwste formaat kan worden gebruikt op een
Linux-systeem. Voor de ingewikkelde software is het handig als de Lynxgebruiker
zich flink wil verdiepen in de programmatuur. Je moet het er eigenlijk dan zelf
programmeur willen worden, maar voor simpele handelingen als internetten,
mailen, photoshoppen en grafisch gezien simpele spellen als schaken kan iedereen
Linux binnen 10 minuten leren gebruiken. Overigens is het een bekend gegeven dat
veel Linux-programmeurs werkzaam zijn bij Apple of Windows en dat ze stiekem ook
het linuxsysteem ontwikkelen. Als hun werkgever erachter zou komen dan kan men
niet worden berecht maar wel worden ontslagen.
This
Web Page Created with PageBreeze
Free Website
Builder